Rozhovor s „motokáristou“

Začátkem tohoto týdne přišla na redakční email reakce na článek o hledání výpomoci v motokárové sekci. Musím se přiznat, že mě to velmi mile překvapilo a určitě to potěší i mnohé z vás. Ani chvilku jsem se nerozmýšlel a začal připravovat několik málo otázek pro člověka, který je velikým fanouškem motokár. Jejich odpovědi si můžete přečíst níže.
Nejprve však zmiňovaný email:

„Ahoj kluci, chtěl bych reagovat na váš poslední článek, protože váš šampionát sleduji velmi pečlivě a s mnohem větším zájmem, než třeba F 1. Nakonec motokáry jsou samotným principem závodění a jezdeckého umění. Ač jsem ve vašem šampionátu nikdy nestartoval, jsem fanatickým návštěvníkem půjčoven a vy jako špičkoví jezdci jste vynikajícím etalonem výkonnosti. Kdyby vás to zajímalo, jezdím především v Chebu, ale i v Praze, Plzni, Žebráku atd. Kdybyste se chtěli na něco zeptat, jsem k dispozici. Ať vám to jezdí! Petr Kupeček“


1. Říkal jsi, že jsi fanatickým návštěvníkem půjčoven. Co tě vlastně k motokárám přivedlo?

„Snad jako asi každého kluka mě lákaly automobilové závody, sledoval jsem formule, rally, okruhové závody a toužil jsem jezdit rychle v běžném provozu, což už dnes právě kvůli motokárám považuju za hloupé a nezodpovědné, protože to se závoděním má pramálo společného. Na motokáře jsem se poprvé svezl asi v roce 2001 v malé půjčovně u Baumaxu v Plzni. Krátká dráha, slabé motokáry, ale připadalo mi to, že to sedí na asfaltu jako přibité a uvědomil jsem si podbnost s formulovými vozy. Když jsem asi o rok později objevil Radotín, začal jsem tam jezdit velice často, i když bydlím až u Stříbra.“

2. Co očekáváš od půjčoven motokár? Vidíš mezi nimi nějaké rozdíly?

„Motokárové půjčovny navštěvuji kvůli svezení se závodním monopostem, který sice oproti opravdu závodním motokárám moc nebrzdí, neakceleruje a tvrdá směs pneumatik nedovoluje příliš razantní projíždění zatáček, ale je to finančně dostupný kompromis mezi rychlostí a bezpečností a také je to závodění v pravém slova smyslu. Ano, lákají mě silnější motokáry a účast v Hobby Cupu, či nějakém mistrovství, ale to znamená mít vlastní motokáru- co nejlepší a nejnovější, aby se s ní dalo vyhrávat, dále velké znalosti, mechanickou zručnost, vozík či dodávku na přepravu techniky a mnoho a mnoho dalších drahých věcí na to, abych se občas svezl na jednom z pouze tří velkých okruhů v republice. Tedy, když to vše zvážím, tak z finančních a časových důvodů raději navštěvuji půjčovny, kam přijedu pouze s vlastními rukavicemi, zaplatím, nasadím přilbu a hurá do boje se soupeři, nebo do nekonečného boje s časem na jedno kolo.“
„Mezi půjčovnami jsou velké, někdy až propastné rozdíly. Sám nejčastěji jezdím V Chebu, kde mají otevřeno jen o víkendech a na krátkou dobu, ale nemám to až tak daleko a hlavně jsou téměř vždy přítomni majitelé, takže když jsem koupil několikátou permanentku, dali mi speciální cenu a 100 korun za jízdu je daleko příjemnějších, než mnohde obvyklých 200. Dále jsou zde velice vstřícní a když jsem požádal o radu místního rekordmana, řekl mi, jak tuhle dráhu jezdí, kde brzdí a ukázal ideální stopu. Nevýhodou je skutečnost, že na zdejším povrchu nelze jezdit na mokru, čemuž jsem nevěřil, dokud jsem to nevyzkoušel. Takže když chci trénovat na vodě, vyrazím do Žebráku, nebo na letiště v Plzni- Lhotě. Žebrák je podle mě velice velice solidní půjčovnou za solidní cenu a s možností svezení i na silnějších strojích Honda 270. Jejich síla se mi ale na zdejší trati jeví poněkud neefektivní, když se standartní motokárou bývám zpravidla jen o sekundu pomalejší. Plzeň- Lhota je dobrý okruh na trénink, ale ne na porovnávání časů a na závodění s jinými soupeři. Jedna kára nebrzdí, jiná nezatáčí, na jedné káře pneumatiky čtyřech různých výrobců a různě tvrdých směsí… takže propastné rozdíly mezi technikou. Zapravdu mi dává i skutečnost, že loňský závod vašeho šampionátu se zde opakovat nebude. Jelikož ale většinou jezdím sám, občas zde trénuju a když náhodou dostanu káru s měkkými pneumatikami, může to být příjemné svezení. Radotín jsem začal po dlouhé pauze navštěvovat až nedávno, protože na nových kárách značky Birel se jinde nesvezu, taky mají novou cenu, která podle mě donutila zlevnit i jiné pražské půjčovny. Lepší je určitě také systém prodeje jídenek. Ale samozřejmě velkou nevýhodou je příliš mnoho návštěvníků. V Jinonicích v hale je jich mnohem méně a zde jsem často trénoval přes zimu. Špinavé motokáry mi příliš nevadí, jako častý návštěvník od příjemných mechaniků většinou dostanu aktuálně nejrychlejší káru. Trať se zřejmě s jejím pogumováním zrychluje a taky jsem zde měl traťový rekord, ale protože o týden později se zde jel první letošní závod vašeho šampionátu, nejrychlejší vaši jezdci ho vylepšili. Užitečné je zde zobrazení aktuálního času na kolo, i když ukazuje trochu něco jiného, než co zobrazí tiskárna. Poslední zdejší novinku v podobě nouzově vyrobených volantů snad ale radši nebudu komentovat. Občas zejedu i do Měcholup, ale jen málo, nechce se mi jezdit přes celou Prahu. Proto už nejezdím ani do Letňan, které jsou zbytečně drahé a Černý Most má sice reklamu i na australském motokárovém serveru, ale svezl jsem se tam kdysi jednou a opakovat to nehodlám, ta dráha se vůbec nepovedla. Jezdil jsem taky v Budějovicích, ale jen v hale. A v Brně v M-Paláci jsem se kdysi nachomýtnul jako náhradník do vytrvalostního závodu konkurenčního šampionátu z Moravy a závodil i proti Lucce Panáčkové ( ta tam byla nejrychlejší ), která je jinak schopná porážet světovou špičku v prestižním italském mistrovství, ale to už moc odbočuju. Ostatní půjčovny navštívím jen příležitostně, to bych už cestoval až příliš. Kdybych to měl shrnout, u půjčoven hledím na kvalitu techniky i trati, na cenu a dostupnost.“

3. Jak dlouho sleduješ náš šampionát? Vím, že se nemůžeme měřit s vrcholnými motoristickými disciplínami, ale přesto se tě musím zeptat, zda je F1sports.cz KART RACE z tvého pohledu atraktivní?

„Váš šampionát sleduju tak 2 roky, ale teprve letos velmi pozorně, asi proto, že mi to přijde přátelštější pro širokou veřejnost, letošní rozšíření počtu týmů tomu nasvědčuje. Zejména ale proto, abych se něčemu přiučil od specialistů na motokárové půjčovny a protože mohu s vámi srovnávat svou výkonnost na té které trati. I když samozřejmě jen přibližně vzhledem k jiným podmínkám v danou dobu. Pro mě tedy tento seriál atraktivní je a to velice. U široké veřejnosti to asi bude jinak, protože mnoho lidí o motokárách skoro nic neví a půjčovny považují za zábavu pro děti. Takže je to atraktivní pro úzký okruh lidí. Ale s tím jak se šampionát rozšířil, jistě se zvýší i zájem alespoň rodinných příslušníků a přátel jezdců. Sám občas jezdím jako divák i na české mistrovství republiky a tam se na závody většinou nevybírá vstupné, protože diváků je minimum. Na rozdíl od třeba německého šampionátu, kde jsem se pro množství přihlížejících skoro nemohl dostat k trati. V Německu prostě vědí že F1 je pouze vrchol ledovce, když sám Michael Schumacher nedá na motokáry dopustit. Tahle skutečnost s vaším šampionátem bezpochyby souvisí. U nás se to mylně nepovažuje za závodění, ač my víme své.“

4. Láká tě účast v F1sports.cz KART RACE?

Ano, už letos jsem zvažoval, že bych se přihlásil, ale bohužel mnohdy pracuju i o sobotách.“

5. Je nějaký tým, kterému v šampionátu fandíš více než ostatním?

„Snad ani ne, spíše obdivuju ty nejlepší jezdce z různých týmů. I když… někdo by mohl konečně prolomit snad až příliš velké sebevědomí vedoucího týmu v lize B.“

6. Jezdil jsi někdy na silnějších motokárách? Jaký jsi z toho měl pocit?

„Pokud za silnější považujete i H 270, tak na těch jezdím občas v Žebráku i Radotíně a taky byla půjčovna v Losiné u Plzně- jen kátká, v bývalém kravíně a tam jsem na ní jezdil hodně často. A kdysi i na mokrých gumách, které po jízdě na suchu doslova tekly. Několikrát jsem jezdil na Hondě 340 a 390 ve Vysokém Mýtě, kde tyto půjčují na velký okruh. Oproti tradičním kárám slušná akcelerace a samozřejmě měkké pneumatiky a tedy mnohem vyšší rychlost v zatáčkách a razantnější brzdění. Skvělý zážitek na okruhu bez bariér a s obruníky. Je to něco jiného než tradiční půjčovna. Před rokem jsem taky využil nabídky týmu jezdícího Hobby Cup a svezl se v rámci testování na špičkové třistadevadesátce s povozkem Birel. Čekal jsem, že budou potíže, že budu bourat… ale naopak jsem předjel několik hondařů a tým ocenil moji jízdu, čímž nechci vyzdvihovat svoje umění, ale skutečnost, že i v půjčovnách se dá hodně naučit. Jinak to byl testovací den pro motokáry a byly tam i dvoutakty 100 a 125 ccm a ty se kolem vás jen mihnou. Adresa toho týmu je vethokart-estranky.cz a snad to půjčování ještě provozují, kdybyste snad měli zájem, chtěli 1800 za hodinu, což jde.“

7. Navštívil jsi někdy osobně závod MS F1, případně historické F1?

„Byly doby, kdy bych o tom uvažoval, ale teď už mě to neláká, jde tam o show a peníze více než o závodění a občas jsem jezdil na rally, ale teď už jen motokáry. Nedávno na špičkovém okruhu ve Wackersdorfu nedaleko hranic s Německem, kde jsem sledoval závody českého ROK CUPU.“

8. Jakým autem běžně jezdíš? Jseš s ním spokojený?

„Škoda Felicia. Spokojený nejsem, je pořád v servisu, bohužel i toho času, pročež teď nemohu být ani na motokárách.“

Petře, moc děkuji za vyčerpávající a užitečné odpovědi. Doufám, že si někdy najdeš čas a přijedeš se podívat na naše závody.


Přidat komentář