KartRace dostal občanku!

RIKu, je mi jasné, že na většinu otázek, které ti teď položím, bys nejraději neodpovídal nebo mě budeš směrovat na Radu občanského sdružení KartRace případně organizátora závodů, ale já bych se teď chtěl věnovat historii KartRace a ta je pevně spjata s tvoji osobou.

RIK: „Já Ti Yardo milerád odpovím na jakékoli otázky, obavy nejsou na místě.“

Tenhle šampionát, jestli mě paměť neklame vznikl jako trucprodukt tvého ega. První sezóna proběhla v roce 2004. Můžeš trošku upřesnit jak to bylo s tím vznikem?


RIK: „Nevím jestli označení trucprodukt je nejpřesnější, nicméně kvůli určitým osobním neshodám jsem přestal působit v předešlém šampionátu a založil si vlastní, navíc samozřejmě lepší a úspěšnější. :o) Ten druhý postupně vymizel, poslední co z něj zbylo o pár let později přistoupilo k nám jako jeden tým. Myslím, že se podařilo v prvních několika letech vytvořil vynikající partu skvělých lidí a většina z nich se v nějaké formě stále účastní, přidalo se i spousta vynikajících nováčků a jsme myslím docela báječná komunita jako celek. Alespoň to tak vidím a jsem rád, že jsem se na tom mohl podílet.“

Šampionát byl díky tvé osobě vždy spjat s některým z formulových serverů. Bohužel se nikdy nepodařilo z tohoto spojení vydolovat popularitu šampionátu na kterou měl potenciál. Výraznější podporu si pamatuji pouze v začátcích s Formule-1, kdy šampionát nesl právě jeho jméno. Kde byl kámen úrazu?

RIK: „Šampionát nebyl nikdy zcela spjat s webem. Já jsem jako hobbysta psal pro různé servery, ale KART RACE byla vždy oddělená aktivita, majitelé serverů o to neměli zájem. Spolupráce probíhala z větší části jen jako symbióza, využívali jsme webové stránky a tvořili část čtenářů webu. Jedině Tomáš David v počátku Formule-1.cz se snažil motokáry podporovat, jeho možnosti ale byly samozřejmě limitované.“

V páté sezóně nastal zlom. V létě 2008 po závodě ve Frenštátě pod Radhoštěm jsi oznámil ukončení šampionátu. Spousta lidí tvé kroky z té doby dodnes nepochopila. S odstupem času, kdybys měl možnost udělat něco jinak, co by to bylo?

RIK: „Jakkoli to rozhodnutí mohlo vypadat zbrkle, já jsem si ho dobře rozmyslel a nic bych na něm neměnil. K ukončení mojí role jediného organizátora se schylovalo velmi dlouhou dobu a pan Falus byl jen drobný katalyzátor. Šampionát dorostl určitých rozměrů, při kterých to zkrátka už nemohlo fungovat jako one man show. Proto bylo nutné vytvořit podmínky proto, aby šampionát mohl dál existovat bez závislosti na jediné osobě.“

Ročník se nakonec dokončil za podpory Davida Matějů a ty jsi zatím připravil přerod na občanské sdružení. Na Pyšelce v první polovině roku 2009 kdy probíhala ustavující schůze proběhla druhá rána. Projekt, který jsi připravoval dlouhé měsíce, byl najednou přehlasován návrhem bez faktických podkladů. Tehdy jsi předal osud KartRace do rukou nově zvoleného vedení občanského sdružení. Co jsi v té době cítil?

RIK: „Hlavně úlevu. Dlouhé měsíce, během kterých jsme s Pavlem Kloudou, Romanem a dalšími kluky připravovali občanské sdružení bylo u konce, stroj se rozeběhl, mechanismy zafungovaly a kolečka se roztočila. Byla to velká úleva. Mohl jsem se na základě svých zkušeností domnívat, že vítězný návrh nebude cestou vpřed, ale moje děcko KART RACE dostalo občanku a bylo na čase, aby začalo dělat co samo chce. Každý z nás si svoji zkušenost musí osahat sám.“

Rok se podařilo udržet šampionát na bázi podobné té, která probíhala v letech předchozích. Až v roce 2010 došlo k zavedení placených organizátorů a traťových komisařů a oddělení tak jezdců od realizačního týmu – tedy naplnění tvé vize. Nyní si užíváš prostého závodění, přesto nemáš někdy cukání trochu to své dítě vychovávat?

RIK: „Už jsem vlastně odpověděl. Vůbec ne. Jako „rodič“ mám zejména radost, že je dítě samostatné. Většina rodičů má snahu, aby děti naplňovali jejich vize po celý život, ale každé dítě si chce dělat všechno po svém. Já vůbec nemám problém s tím, že si šampionát tvoří vlastní identitu a vyšlapá si svoje cestičky. Naopak, jsem rád, že je samostatný, že prospívá a je v pohodě.“

Šampionát se stále se vyvíjí a nyní jsme již v sedmé sezóně. Co bys mu popřál do budoucna?

RIK: „Ty Yardo, chceš po mě takovou jakoby rozlučku, skoro mám z té otázky pocit, jestli bych si neměl podrobně zkontrolovat svoji zdravotní dokumentaci … ale co bych mu popřál? Hlavně ať je a ať je svůj.“

Tak a teď už z příjemnějšího soudku … Jaký je tvůj nejhezčí zážitek na závodní trati?

RIK: „Mezi nejhezčí zážitky patří určitě každé vítězství, každé hezké předjetí. Já nejraději vzpomínám na Šestašedesátku. I když jsme nevyhráli, byl to skvělý závod, úžasná atmosféra a skvělí lidé.“

Kdo je tvůj hrdina ve Formuli 1?

RIK: „Tohle jsou věci, které jsou o mě známé. Přeji více jezdcům, někteří už nebo ještě nejsou v F1 a nefixuji se na týmy. Mezi moje největší oblíbence patří Rubens Barrichello, Kimi Räikkönen a samozřejmě Pepík Král, kterému přeju hlavně brzké uzdravení a hodně štěstí do budoucnosti.“

Kdybys mohl mít jakékoliv auto na světě, které by to bylo?

RIK: „Já nevím. Nepotřebuji mít nějaké nejúžasnější auto na světě, nejsem citově fixován na žádné Veyrony, FXX, Camara nebo Mustangy Shelby nebo tak. Můj sen od cca 15 let byl mít Ford Probe a ten se mi už několikrát splnil. Ten současný je skoro veterán, má najeto teprve 60tis. a zatím nepřemýšlím o výměně.“

Díky za odpovědi a přeji hodně štěstí na trati i v osobním životě.


RIK nyní jezdí za 3K Racing team, působí jako příležitostný přispěvatel www.motorelax.cz a občas se věnuje svému blogu http://kaba.blog.idnes.cz/. V poslední době má nového koníčka – kulinářství, což je mimo jiné vidět na spojnicovém grafu RIKovy hmotnosti.

Přidat komentář