Připomenutí sportovních pravidel šampionátu KART RACE

Sezóna 2011, tedy již osmá sezona šampionátu KART RACE se blíží a proto nastal čas připomenout sportovní pravidla šampionátu. Máme letos několik nováčku jak v týmech tak jednotlivcích a připomenout pravidla neškodí mnohdy ani ostříleným borcům.

Kompletní organizační řád pro sezonu 2011 bude odhlasován až v Plzni před závodem a jeho návrh, který vypracovala rada na základě hlasování z letošního sjezdu, byl týmům rozeslán emailem.

Zde uvádím výňatek z pravidel, která se týkají samotného závodění. Prosím seznamte se s nimi velmi podrobně.

Doporučuji shlédnou instruktážní video

Klikněte pro instruktážní video

Závod

Před konáním závodu je rada KART RACE povinna zveřejnit minimálně 7 dní předem preview s popisem druhu závodu, časového harmonogramu a dalších důležitých informací.
Pro každý závod je stanoven časový harmonogram, který je nutné dodržet. V něm je definován čas příjezdu, prezence, kvalifikace a závodu. Týmy jsou povinny se tomuto schématu přizpůsobit.

Každý jednotlivý závod, bez ohledu na jeho formát je pro registrované týmy bodován systémem známým z minulých ročníku a z F1 – tedy:

1. místo – 10 bodů
2. místo – 8 bodů
3. místo – 6 bodů
4. místo – 5 bodů
5. místo – 4 body
6. místo – 3 body
7. místo – 2 body
8. místo – 1 bod
9. a další místo – 0 bodů

Body se počítají výhradně týmům.

Při formátech závodu, které toto umožňují (Challenge, Big Challenge a spravedlivé sprinty) bude veden i pohár jezdců. Hlavní význam a dosažené výsledky, stejně jako oceňování přísluší pouze týmům.

Systém bodování je dále rozveden v patřičných formátech závodu.
Sezona se bude skládat z následujících formátů, které budou použity s ohledem na počet týmů, možnosti okruhů a maximální variabilnost sezony.

1. Challenge
2. Vytrvalostní závod
3. Spravedlivé Sprinty
4. Big Challenge

1. Challenge

Challenge je vlastně ve své podstatě individuální závod, složený z kvalifikace a poté závodů finálových skupin, dle výsledků obou kol kvalifikace.

Kvalifikace: Kvalifikace je dvoukolová (nejčastěji 2x 10 min) a probíhá následovně. Motokáry jsou rozděleny do dvou skupin, dle čísel první tři a druhé tři. Každé kvalifikační jízdy se dle předem zveřejněného schématu zúčastní dva kompletní týmy, postupně všechny. Do druhé části si pak motokáry prohodí. Tím je zajištěno, že každý tým zakusí v obou kvalifikačních jízdách všech šest motokár a všechny týmy tak budou mít v kvalifikacích rovné podmínky. Právem týmů je zvolit, který jezdec usedne do které ze tří motokár, toto je povinen ve stanovené době před závodem oznámit organizátorovi. Do kvalifikace jsou týmy seřazeny pomocí losování, pomocí softwaru ke zpracování závodu. Tímto jsou dány dvojice týmu, které tvoří kvalifikační skupinu a to zvlášť pro první i druhé kolo kvalifikace.

Kvalifikační session začíná výjezdem z depa a v depu končí. Jezdcům se doporučuje na trati si navzájem nepřekážet, účelem je zajet co možná nejrychlejší kolo. Z kvalifikačních časů prvního kola je určeno pořadí do prvního závodu a z kvalifikačních časů druhého kola je určeno pořadí do druhého závodu.

Poté se jedou dvě kola závodu rozdělená do jednotlivých finálí: První až šestý jezdec z kvalifikace se utkají o 1. – 6. místo, sedmý až dvanáctý o 7. – 12. místo, atd … (V případě, že má okruh k dispozici více motokár, je možné navýšit počet jezdců v jednotlivých finálích). Délka finále je určena organizátorem závodu, dle finanční náročnosti daného okruhu.

V každém ze dvou závodů určuje pořadí na startu výsledek kvalifikace. Co se týče motokár, jsou do obou závodů náhodně losovány, pomocí softwaru na zpracování závodu.

V obou kolech závodu jsou jezdci přiřazeny body způsobem – poslední 1 bod, předposlední 2 body … atd.

Poté se sečtou dosažené body jezdců v rámci jednotlivých týmů a určí se výsledné pořadí týmů. Při shodě bodů se počítá nejlepší dosažený výsledek, při případné shodě nejlepšího dosaženého výsledku rozhoduje agregovaný čas dosažený v kvalifikaci. Tyto body, které jezdec získá se počítají do poháru jezdců. V případě, že je možné ve všech závodech určit nejrychlejší kolo závodu, získává navíc jezdec, který dosáhl nejrychlejšího kola dne 1 bod navíc do poháru jezdců.

2. Vytrvalostní závod

Vytrvalostní závod(y) je možné organizovat na okruzích, které mají dostatečný počet (alespoň tolik jako týmů) co možná výkonově vyrovnaných motokár.

Závod se může skládat z jednoho či více závodů, kterého se musí zúčastnit všichni jezdci týmu. Podle délky závodu(ů) je definován minimální počet střídání. Povinnost je nasadit do závodu všechny jezdce týmu, není stanovena minimální nebo maximální délka jednotlivých stintů.

Pro první závod se vylosují motokáry, podle jejich čísel bude zároveň sestaven startovní rošt.

Body týmů z jednotlivých závvodů se přidělují systémem: 1 bod poslední, 2 body předposlední, atd. postupně po jednom bodu navíc až po prvního. Po konci poslední rozjížďky se týmy seřadí podle součtu bodů získaných v rozjížďkách a obodují se podle tabulky uvedené v kapitole Závod.

Do druhého závodu si tým, který dojel v prvním závodě poslední, vymění motokáru s týmem, který dojel v prvním závodě první, předposlední si vymění motokáru s druhým, atd. až vznikne startovní rošt v obráceném pořadí, než skončil první závod. Tým, který dojel v prvním závodě na prvním místě, bude ve druhém závodě startovat z posledního místa, druhý tým v cíli prvního závodu bude startovat z předposledního místa, atd.

Tento formát neumožňuje počítat body do šampionátu jezdců.

3. Spravedlivé Sprinty

Tento formát je bez kvalifikace. Spočívá v tom, že se přesně tolik závodů, kolik je motokár. Všechny týmy tedy vystřídají postupně všechny motokáry a všechny startovní pozice na roštu.

Tedy rošt do prvního závodu se sestaví podle aktuálního pořadí týmů v šampionátu. Káry budou stát na startu vždy podle svého pořadí. Do druhého závodu bude stát první tým šampionátu na roštu o pozici a motokáru dále atd atd …
Umožňuje-li to okruh, střídají se směry, ve kterých se závodí.

Každý závod se boduje stejně 10-8-6-5-4-3-2-1 …. po odjetí všech se sečtou body – jak jezdcům, tak týmům a určí se pořadí.

Při stejném počtu bodů se počítá lepši umístění, pokud ani to nepomůže, nejrychlejší kolo v závodě.

Za nejrychlejší kolo (v každém směru) bude přidělen 1 bod do poháru jezdců.
Varianta 8 týmů (v této chvíli není na pořadu dne): Týmy jsou povinny nasadit všechny tři jezdce dvakrát a vybraného jezdce dvakrát. Týmy mají možnost strategie, co se týče přiřazení motokáry danému jezdci.

4. Big challenge.

Tento formát závodu je určen pro okruhy s 9 a více kárami. Závod je složen z kvalifikační části a části závodní. Formát zde popisovaný je v „jednoduché variantě“, je však možné kvalifikaci i závod zdvojit tak jako u standardního challange.

Kvalifikace bude mít tři části. Do každé části nominuje každý tým jednoho ze svých jezdců. Tzn. postupně svůj kvalifikační čas zajedou všichni členové týmu. Káry do kvalifikace se budou losovat. Losování proběhne tak, že žádný tým nesmí opakovaně jet stejnou károu – tedy losování bez duplicit.

Kvalifikační časy, všech 27 jezdců budou srovnány do tabulky a podle toho bude postaveno pořadí na startu.

Závod bude rozdělen do 3 finálových skupin. V první skupině budou startovat jezdci s kvalifikačními časem 1-9, do druhé 10-18 do poslední 19-27.

Body budou přiděleny systémem 27 -vítězství, 1 – poslední.
Body všech jezdců týmu se sečtou a podle toho bude určeno pořadí týmu.

Sportovní pravidla

Zakázáno je úmyslné narážení do soupeřů, či jinak nebezpečné chování na trati. Závody budou probíhat stylem fair play. Jedno z důležitých pravidel zní, že pokud jezdec při předjíždění dostane přední kola svého vozu, před zadní kola soupeře, tento jej nesmí zavřít, musí mu nechat dostatek místa, aby nedošlo ke kolizi. Zároveň jezdec o kolo zpět je povinen uvolnit ideální stopu a umožnit jezdci, který předjíždí o kolo před hladké předjetí.

Dojde-li k předjetí proti pravidlům (např. při nedobrzdění jezdec omylem roztočí svého soupeře před sebou, narazí do něj, nenechá dost místa při předjíždění apod. … a tím se dostane před něj), je povinen postiženého pustit před sebe. Neučiní-li tak, vystavuje se riziku penalizace od traťových komisařů.

Jezdec vjíždějící do depa je povinen zvednout ruku, aby tak na tuto skutečnost upozornil jezdce za sebou.

Jezdec vyjíždějící z depa je povinen dát přednost jezdcům na trati, které nesmí ohrozit.
Jezdec je povinen pečlivě sledovat signalizaci vlajkami traťových komisařů.
Jezdec je povinen nastoupit do závodu ve způsobilém stavu. (Jedno pivo nevadí, ale pokud – jak už se stalo – se na trati objeví zpitá slepá překážka – bude bez milosti vyloučena ze závodu.)

Komise traťových maršálů

Rada KART RACE zajistí kontrakt s trvalým hlavním komisařem, který není členem KART RACE a jenž bude zodpovědný za sestavení týmu traťových komisařů (jak z řad členů nebo příznivců tak i z ostatní veřejnosti) pro každý závod. Rada průběžně kontroluje a vyhodnocuje kvalitu činnosti hlavního komisaře a jemu svěřených úkolů.

Hlavní komisař zodpovídá za kompletní organizaci závodu v místě konání a ručí za správné vyhodnocení výsledků a za regulérní činnost traťových komisařů.

Hlavní komisař je jediná osoba, kterou smí týmy oslovovat s případnými stížnostmi a je jedinou osobou, která má právo vynést konečný verdikt v případě nesrovnalostí, stížností, či pochybností o pořadí.

Komisaři jsou povinni společně sledovat dění na trati, zajistit signalizaci vlajkami a společně dbát na dodržování regulí.

Hlavní komisař je povinen také hlídat a zajistit pořadí daného závodu při eventuelní chybě či nespolehlivosti časomíry a je tedy zodpovědný za správné výsledky závodu.

V případě přestupku proti řádům, je hlavní komisař jedinou institucí, která rozhoduje o trestech a penalizacích. Hlavní komisař je povinen každou vzniklou situaci rychle vyřešit a v rámci pravidel šampionátu a organizačního řádu KART RACE.

Doporučení pro práci komisařů v případě přestupků a penalizací:

1. úroveň: Stop & Go 10 vteřin
zejména za: předčasný start, nereagování na signalizaci modrou vlajkou, opakované narážení do soupeřů.

2. úroveň: Stop & Go 20 vteřin
zejména za: třetí prohřešek úrovně 1 v jednom závodě, předjetí nedovoleným způsobem a nepuštění soupeře zpět, blokování soupeře zavřením v zatáčce, či naražením na ochranou bariéru, způsobení kolize nedáním přednosti při výjezdu z depa, či kolize jiným způsobem jednoznačně zaviněného jezdcem.

3. úroveň: vyloučení z aktuálního závodu
za opakovaný prohřešek úrovně 2 v jednom závodě, za neuposlechnutí černé vlajky do 2 kol, za neuposlechnutí červené vlajky, za způsobení kolize při signalizaci žlutou nebo červenou vlajkou, za porušení pravidel vedoucí k ohrožení bezpečnosti ostatních jezdců, za jinak výjimečně hrubé porušení pravidel.

Veškeré posouzení situací na trati, či jiné nesrovnalosti řeší týmy výhradně po dobu závodu, neprodleně po vzniku sporné situace s komisaři. Organizátor nemá právo svévolně ovlivňovat ani měnit rozhodnutí komisařů (s výjimkou kdy sám zastává roli komisaře).

Význam vlajek

Modrá vlajka signalizuje, že jezdec je předjížděn o kolo a musí uvolnit stopu rychlejšímu jezdci.

Žlutá vlajka signalizuje, nebezpečí na trati, havárie, či podobně. Jezdec je povinen zpomalit, aby se vyhnul kolizi. V místě od žlutých vlajek po nebezpečné místo je zakázáno předjíždět.

Červená vlajka signalizuje okamžité ukončení závodu z bezpečnostních důvodů. Jezdec je povinen okamžitě zpomalit, či zastavit a poté obezřetně dojet do depa.

Černá vlajka + číslo motokáry signalizuje trest nebo vyloučení ze závodu. Jezdec je povinen do dvou kol zajet do depa a vyčkat verdiktu komisaře závodu.

Šachovnicová vlajka (případně světelná signalizace okruhu): signalizuje konec závodu, jezdec sníží rychlost dokončí kolo a zajede do depa.

Vznesení protestu:

Všechny týmy jsou povinny sledovat vývěsní tabuli se všemi zveřejněnými výsledky a v případě nesrovnalosti neprodleně podat protest k hlavnímu komisaři. Hlavní komisař je povinen rozhodnout o oprávněnosti a v případě pochybení situaci napravit.

Veškeré protesty ohledně kvalifikace musí být podány před začátkem závodu. Po startu závodu již není možné uplatnit protest vztahující se ke kvalifikaci.

Dojde-li ke zjištění chyby ve výsledku závodu až po ukončení závodního dne (po vyhlášení vítězů), má každý tým lhůtu dvou dní ode dne konání závodu k podání protestu hlavnímu komisaři. Tento zajistí vyřešení protestu a výsledek oznámí do týdne od podání protestu radě KART RACE.

Přidat komentář